On The Top ( of the world ) !?

Wat was dat de dinsdag voor de Rally …. een zondvloed overspoelde Salou en omgeving maar de RACC zorgde voor een perfecte organisatie ! De recce was zeer moeilijk voor de teams …. in zoverre zelfs dat de “ouvreurs” de toelating kregen om bepaalde proeven opnieuw af te rijden op donderdag ! Zou Ott als een wervelwind door Catalonië razen nu de onafhankelijkheidsstrijd even was gaan liggen ….

De organisatie had de shakedown vrij droog gekregen en naarmate deze vorderde werd het parkoers droger en de tijden sneller. Meeke heeft blijkbaar een patent op “Shakedowns” en was terug de snelste ….

Op vrijdag 2 omlopen van 3 gravelproeven en Ogier was duidelijk met zijn intenties ….. “vlammen”. Resultaat snelste tijd op SS1 Gandesa, voor Sordo en Neuville. Tänak werd 5de. De grip op de gravel was totaal anders dan vorige jaren door de regenval van afgelopen dinsdag. de top3 koos voor een identieke bandenkeuze. Negenvoudig winnaar Loeb begint deze maal met een bandengok … die niet ( meteen ) rendeert ! In de WRC2-Pro meteen raak voor Ostberg en Nil Solans ( voor het eerst met een Polo R5 ) is de snelste in de WRC2.

Seb & Julien probeerden wel … Maar hadden materiële pech !

SS2 Neuville het snelst en meteen ook leider voor Sordo, Meeke en Tänak. Drama voor Ogier die kampt met een probleem met de stuurbekrachtiging en zelfs in SS 3 manueel zal moeten schakelen. Verlies hier 42 sec en weg winst én titelkansen !! Evans en Veiby maken een spin en ook voor hen wordt winst nu nog moeilijk. Nil Solans is superieur in WRC2 ! Loubet is 2de en kan hier wereldkampioen worden … Guillaume de Mévius staat 12de;

SS3 Seb Ogier probeert het euvel op te lossen op de verbinding maar dit zal niet lukken. Het wordt een gevecht met het stuur en de pook. En nu een proef juist van 38 km … de gekende La Fatarella – Vilalba proef. Loeb slaat toe ! De andere Hyundai’s blijven in de buurt en lijken sterk op de Spaanse gravel. Sordo wordt leider voor Neuville en Tänak. Evans maakt hier ook indruk en wint 3 plaatsen net als Loeb die hier dus wint ! Ostberg blijft sterk rijden in de Pro en …. Veiby rijdt een sublieme proef. Hij wint maar liefst 7 plaatsen in de stand en wordt 2de in de WRC2 na …. PL Loubet die door een dubbele lekke band van Nil Solans leider wordt. Nil Solans verliest hier meer dan 8 min en de rally !

Nil Solans … Outstanding in WRC2 … Spijtig van zijn dubbele lekke band !

Na de middagbreak SS4 alweer en iedereen kiest voor dezelfde banden. Sordo voor Suninen en Loeb. Geen wijzigingen in de stand. Ogier maakt wel een fout waardoor hij bijna van de baan gaat …. Een stressmomentje ! Ostberg leidt intussen de WRC2-Pro met al ruim 25sec voor Kalle Rovanperä.

SS5 en 6 voor een ontketende Loeb … Die na SS6 ook leider wordt. Zal Seb hier terug winnen …. Lappi valt uit met een motorprobleem .. Geen leuke dag dus voor Citroën Racing ! In de stand nu de top 3 voor Hyundai Motorsport met Loeb / Neuville / Sordo …. Meeke al op 13 sec .. Tänak op 21,7 sec. Camilli voor het eerst met een Citroën C3 R5 valt Loubet aan.

2019 FIA World Rally Championship Round 13, Rally de España 24 – 27 October 2019 Sebastien Loeb Photographer: Austral Worldwide copyright: Hyundai Motorsport GmbH

En zo sluiten we de vrijdag – graveldag af met volgende stand :
1. Loeb
2. Neuville op 1,7 sec
3. Sordo op 7,6 sec
4. Meeke op 13 sec
5. Tänak op 21,7 sec

In WRC2 leidt Loubet met 1,5 sec voor Camilli. Veiby is intussen opgerukt naar plaats 3 op 22,2 sec … waarschijnlijk te ver om nog te strijden voor winst ? Ostberg leidt in de Pro met 41,2 sec op kampioen Rovanperä. De teams hebben exact 75 minuten om de auto’s om te zetten van gravel naar tarmac-configuratie.

Zaterdag en de eerste asfaltdag …. een nieuwe afstelling van de auto en mindset ! Wie kan daar best mee overweg ? Geen Lappi meer …
SS7 en SS8 op snelle asfalt zijn voor Neuville die alles doet wat hij kan om leider te worden en Ott onder druk te zetten/houden. Thiery en Nicolas zijn intussen ook leider geworden … Meeke die even derde was na SS7 crasht in SS8 en valt uit. Tänak al bijna op een halve minuut. Ogier staat intussen terug in de punten. Camilli is leider geworden in de WRC2. Guillaume de Mévius staat nu 10de algemeen.

En dan slaat Tänak toch toe in SS9 en 10 … Ogier, Neuville en Sordo blijven wel in de buurt. Loeb zakt even terug. OC Veiby rijdt spijtig genoeg lek. Hij reed een sterke zaterdagmorgen en was als derde op 10 sec gekomen van leider Camilli. Nil Solans neemt zijn momenten en zal in totaal 9 KP’s winnen … indrukwekkend en spijtig van zijn dubbele lekke band van de vrijdag. Rovanperä nadert nu toch ook op Ostberg en de spanning komt daar wat terug.

Ott Tänak …. Weet zijn moment altijd te pakken.

SS11 en SS12 Ott terug aan de winst … Dat zijn er 4 op een rij ! Neuville blijft wel in de buurt met knappe tijden. Loeb zakt wat terug en moet zelfs Sordo laten passeren voor de 2de plaats. En 4de Tänak is nu zelfs tot op 2,9 sec genaderd van Sordo ! Het is dus weer spannend voor plaats 2. Ook in de WRC2-Pro waar Kalle nu terugkomt tot op een kleine 10 sec van Mads.

Østberg …. Deugddoende winst

Intussen het bericht op social media het “gerucht” dat Ott Tänak reeds enkele weken terug zou getekend hebben …… bij Hyundai. Maar zoals altijd wordt dit door alle partijen vakkundig afgewimpeld. Ott weet van niets en wuift alles weg ( kwestie van de (grote) druk wat af te houden ) en Adamo zegt met veel Italiaanse flair dat hij niet onderhandeld heeft met Ott … Tuurlijk niet want Ott legt alles in handen van zijn manager en zakenpartner Markko Martin. Snuggere uitleg dus van Andrea 🙂

SS13 Salou een verraderlijke korte KP op de dijk van Salou die er extreem glibberig bij ligt. Een KP met een rare uitslag en veel verliezers ; Rovanperä maakt een slipper en loopt wielschade op ( verlies 43 sec en weg winstkansen ), Gryazin crasht zich zowaar uit de rally, Andolfi loopt ook wielschade op. Neuville wint deze proef heel nipt voor …… de Polo R5 van Nil Solans ! Tänak kan de dag afsluiten op plaats 3, en ziet terug zijn kansen om hier al wereldkampioen te worden, stijgen !

Stand op zaterdagavond :
1. Neuville
2. Sordo op 21,5 sec
3. Tanak op 24,6 sec
4. Loeb op 25,2 sec
5. Latvala op 46,8
6. Evans op 1 min 09,2 sec

Ostberg leidt nu comfortabel in de Pro-categorie. Als de Skoda op zondag aankomen zijn ze wereldkampioen bij de contructeurs. Camilli heeft 1 minuut bonus op Loubet die hier toch een mooie plaats kan bemachtingen. Opvallend de sterke prestatie van het Finse talent Emil Lindholm die sterke tijden draait en 4de staat. De Mévius staat nu 9de.

Op zondag nog 4 proeven waaronder de PowerStage en de grote vraag wat kan en wil Ott nog … Gaat hij nu al voluit voor de titel of doet hij het in de laatste WRC-rally van Australië ?

SS14 voor Neuville die subliem blijft rijden in een Hyundai die duidelijk in zijn nopjes is op deze circuit-asfalt. Sordo houdt Tänak af en blijft 2de !

2019 FIA World Rally Championship Round 13, Rally de España 24 – 27 October 2019 Thierry Neuville Photographer: Austral Worldwide copyright: Hyundai Motorsport GmbH



SS15 voor Sordo die dus mooi 2de blijft en voor Hyundai en Thierry een goede zaak aan het doen is ! Knap teamwerk alweer van Dani !! Loubet beschadigt hier zijn Skoda, verliest bijna 2 minuten, alle kans op winst hier en op de wereldtitel. Althans voorlopig want in Australië wordt de WRC2 titel beslecht. Veiby die een podiumplaats terug in het vizier had … opnieuw lek. Toch wel een pechjaar voor de Noorse kampioen.

SS16 Riudecanyes ook een klassieker …. Opnieuw Sordo die echt schitterend blijft presteren onder de druk van Tänak !! De top drie lijkt dus wel vast te liggen en Ott zal dus wel moeten scoren in de PowerStage om hier al kampioen te worden ….

SS17 de PowerStage en – we zeiden het al zo vaak dat we er bijna zelf niet meer in geloven – de belangrijkste van het seizoen 🙂 … Een uitzonderlijk lange proef van goed 20 km. Evans met een bom van een tijd. Neuville blijft er net boven en wint voor het eerst in zijn carriere in Spanje … Super verdiend !!

2019 FIA World Rally Championship Round 13 Rally de España 24-27 October 2019 Day 3, Podium, Thierry Neuville, Nicolas Gilsoul, Hyundai i20 Coupe WRC, Andrea Adamo, Scott Noh Photographer: Fabien Dufour Worldwide copyright: Hyundai Motorsport GmbH

Ogier kan nog net 2 puntjes sprokkelen. En dan staat Tänak klaar en rijdt een gewaagde PowerStage …. voluit alles of toch niets; Sublieme tussentijden zo blijkt en jawel op zijn Ott’s wint hij én de PowerStage én pakt hij nog juist de 2de plaats af van Sordo EN wordt hij wereldkampioen 2019 ….

Herbeleef de PowerStage

Woooooooooooow ! Petje af voor de durf, de cool en de snelheid van deze Est …. EN natuurlijk ook voor zijn navigator Martin Järveoja wiens aandeel zeker niet te onderschatten is !

In de rand dus een dubbele Citroën-zege in de WRC2 met Ostberg en Camilli.

Eric Camilli …. Bekroning van een goed seizoen met veel pech …en veel verschillende auto’s

Het zal voor beiden een opsteker zijn ..; zeker nadat hun C3 R5 niet conform leek bij de eind-scruteneering. Citroën Racing kwam er vanaf met een serieuze FIA-boete ! En in de WRC2 wordt het terug spannend met Kajetanowicz die op enkele punten komt van Loubet die hier terugviel naar plaats 5 door zijn fout op SS15. Kajetan Kajetanowicz liet nog een 2de plaats aan zich voorbijgaan door de snelle Emil Lindholm ! Knappe prestatie voor zijn eerste WRC-uitstap buiten Skandinavië.

Talent om in het oog te houden … Een snelle Fin is altijd gevaarlijk ! Emil Lindholm

Tekst Jo Huyghe

Foto’s Hyundai MS & Red Bull CP

Over de auteur

Jo Huyghe
Journalist / Social Media / Watcher WRC, ERC, ...

Reporter, Social Media & WRC-specialist van het PowerSlide Team | RallyFan A.Mikkelsen 🇳🇴 OC.Veiby - G.Munster 🇧🇪 ~ ❤️ WRC & Rally ~ VW Motorsport Fan ~ 💙 VW & SEAT ~ Supporter Club Brugge. Supporting Champs 🏁⚽. ❤️ Music, Travelling & E-MTB. "Follow your Dreams ... "

Gerelateerde berichten