In de flow na overwinningen in Finland en Duitsland, trekt het TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team naar Rally Turkije (12-15 september), dat een geheel andere rally wordt over rotsachtige gravelwegen. Toen het evenement in 2018 op de kalender kwam, bleek de Toyota Yaris WRC het best uitgerust voor de nieuwe uitdaging en scoorde Toyota een één-twee finish: een prestatie die alleen werd overtroffen door de recente 1-2-3 finish in de recentste Rallye Deutschland.

Rally Turkije is gevestigd in en rond de badplaats Marmaris aan de kust van de Middellandse Zee, in het zuidwesten van het land. Het ruwe en rotsachtige oppervlak in combinatie met hoge temperaturen maakt de rally veeleisend voor de wagens. Vooral omdat de relatief lage snelheden de luchtstroom verminderen voor het koelen van de motor, transmissie en remmen. Dit betekent dat het vermijden van problemen belangrijk kan zijn om hier een goed resultaat te halen.

De rally begint met een super special in Marmaris op donderdagavond, vóór de langste dag van het evenement op vrijdag, met twee lussen van drie proeven over 159,14 competitieve kilometers. Op zaterdag gaat de rally door ten westen van Marmaris voor nog drie proeven die elk twee keer worden verreden. Er zijn in totaal vier proeven op zondag, eindigend met de Marmaris Power Stage die eindigt aan de rand van het servicepark.

Tommi Mäkinen (Team Principal) :
“Het vertrouwen in het team is momenteel erg hoog na ons ongelooflijke resultaat in Duitsland, maar we weten dat Rally Turkije een totaal andere uitdaging zal zijn. Het is het soort rally waarbij je slim moet zijn. Vorig jaar waren we slim en hebben we een geweldig resultaat kunnen neerzetten. Natuurlijk zullen we proberen dat te herhalen, maar het zal niet gemakkelijk zijn. Het is heel belangrijk om een ​​auto te hebben die de omstandigheden aankan, dus daar hebben we hard aan gewerkt.”

Ott Tänak #8 :
“Ons doel zal zijn om opnieuw te proberen te winnen in Turkije, maar we zagen vorig jaar dat het een heel moeilijk evenement was. We waren in staat om de overwinning te behalen en als team een-twee te eindigen, maar het was meer dankzij slim te zijn omdat onze snelheid niet zo hoog was. De proeven kunnen erg ruw zijn, dus de aanpak gaat vooral over het vermijden van problemen. Zeker, de motivatie is hoog in het team na onze resultaten in Finland en Duitsland, omdat we nu zien dat ons harde werk zijn vruchten afwerpt.”

Jari-Matti Latvala #10 :
“Rally Turkije is de hardste evenement van het jaar. In veel opzichten gaat het om overleven: vorig jaar raakten veel van onze rivalen in de problemen, en hoewel we niet de snelsten waren, reden we verstandig en dat bracht ons een geweldig één-twee resultaat voor het team. Dit jaar verwacht ik dat de wegen in een betere staat verkeren, maar het zal nog steeds nodig zijn om voor de auto te zorgen. Vóór Duitsland gingen we naar Griekenland om te testen in het soort ruwe omstandigheden waarmee we in Turkije worden geconfronteerd en om te proberen de auto op dat soort ondergrond te blijven verbeteren.”

Kris Meeke #5 :
“Rally Turkije zal een nieuwe ervaring voor me zijn. Ik moet afwachten hoe het eruit ziet tijdens het recce om mijn eigen conclusies te trekken. Het wordt misschien een beetje moeilijker voor mij zonder die ervaring van vorig jaar, maar het is zoals het is. Ik zal geen doel stellen qua resultaat, maar misschien kan die aanpak tegen het einde van het weekend in mijn voordeel spelen.”

Vertaling Jo Huyghe

Bron : Media Toyota Gazoo Racing

Over de auteur

Jo Huyghe
Journalist / Social Media / Watcher WRC, ERC, ...

Reporter, Social Media & WRC-specialist van het PowerSlide Team | RallyFan Andreas Mikkelsen 🇳🇴 OC. Veiby ~ ❤️ WRC + Rally ~ Volkswagen Motorsport Fan ~ 💙 VW + SEAT ~ Supporter Club Brugge. Supporting Champs 🏁⚽. ❤️ Music, Travelling + E-MTB. "Follow your Dreams ... "

Gerelateerde berichten