Na de Hemicuda bewust aan zich te laten hebben voorbij gaan stond enkel nog de 6 uren van Kortrijk op het programma van het team. Daar dit de thuis rally is en zeer belangrijk naar publicatie werd op donderdagavond, samen met nog enkele andere teams, een persvoorstelling georganiseerd langs de vernieuwde Leieboorden in Kortrijk.

Tijdens de opbouw van de service standen konden we terug rekenen op het nodige gedruppel waardoor het ganse team wist hoe laat het was. Dit zou terug een typische 6 uren van Kortrijk gaan worden. Vooral zaterdagavond overleven tijdens de show etappe in Lavano was de boodschap. Gregory en Nele slaagden in hun opdracht maar kregen jammer genoeg een verkeerde tijd toegekend. Dit werd pas duidelijk éénmaal terug op de service. Gelukkig werd dit aangepast na een telefoontje met relatie deelnemers en kon het team met een gerust hart de nachtrust aanvatten.

Zondagmorgen had de volledige crew op een beetje zonneschijn gerekend maar werden we getrakteerd op een zeer mistige voormiddag in de plaats. Op dezelfde rubbers starten als de avond voordien leek de slimste keuze. Speel kameraad Eddy Vandevivre had zaterdagavond de snelste tijd gerealiseerd en dus wist het team wat hun te doen stond. Aanvallen en vooral geen fouten maken. Na de eerste klassementsproef zondag slaagden ze erin om reeds vier plaatsen goed te maken en een zevende tijd te laten noteren in divisie 1-2. Op de volgende proef werd een vijfde tijd gerealiseerd. Na kp Bevergem kon het duo zich nestelen op de tweede plaats algemeen in divisie 1-2. Tijdens de tweede ronde moesten de rijders terug de klassementsproef van Lavano rijden, niet metéén Gregory zijn favoriete proef en met hem nog van vele andere piloten ook vrees ik. Op die proef moest het team terug een 10 seconden toegeven op Vandevivre, die een top weekend beleefde. Tijdens die tweede ronde kreeg het duo de achterstand niet meer weggewerkt en keerden zij terug richting service op de tweede plaats in divisie 1-2 met een goeie minuut achterstand.

Tijdens de service wist Gregory ons te vertellen dat de banden niet echt hun werk meer deden en werd geopteerd om vier nieuwe rubbers te monteren onder de Subaru. Bij aanvang van de laatste ronde kon het team wat seconden gaan terug nemen maar het zou moeilijk worden om een volledige minuut goed te gaan maken. Maar met mechanische sporten weet je nooit natuurlijk. Na klassementsproef 12 (Marke 3) kregen we plots telefoon op de service van Nele met de melding dat de benzineleiding was los gekomen aan de motor. Via de gsm werden instructies gegeven om een nood reparatie uit te voeren zodat ze verder konden rijden. De volgende proef was geannuleerd dus stond enkel nog Bevergem op het programma. Door het probleem op verbinding met de benzineleiding kwam de Subaru zes minuten te laat aan de start. Dit betekende dus een minuut straftijd aan de broek. Gelukkig was de voorsprong nog genoeg om hun tweede plaats te blijven vasthouden. Tijdens die laatste proef slaagden ze daar dan ook in en kon de Subaru het podium gaan betreden op een verdiende 2de plaats in divisie 1-2 als ook de tweede plaats in klasse 2E. Bij een terugblik op het afgelopen jaar kunnen we dus concluderen dat het Syx racing team er een pracht seizoen heeft opzitten. Volgend jaar word een nieuw project op touw gezet maar later meer daarover.

Syx racing wenst vooral alle sponsors, supporters als ook de service crew van KB Technics en Stijn Claerhout van harte te bedanken voor alle vertrouwen en steun afgelopen jaar. Graag zien we dan ook iedereen terug voor het seizoen 2020.

Alvast prettige eindejaarsfeesten gewenst en tot volgend jaar!

Tekst: Geert Santens
Foto’s: Jan Pannekoecke