Hoe alles begon?

Hoe de wereld van een jonge knaap die op de dag van vandaag nog steeds bij zijn papa werkt in diens tuinaanleg bedrijf in de buurt van Donstiennes in een sneltempo veranderde is fenomenaal te noemen. Alles begon in 2015 aan het stuur van een bescheiden Peugeot 106 GTI tijdens de rally des Ardennes in de klasse 2/5. Aan deze wedstrijd kwam al snel een einde toen de versnellingsbak het voor bekeken hield maar meteen viel het doorwinterde volgers op dat deze jongeling iets specials had. Hij straalde een onmetelijke rust uit en kon op de koop toe nog een knap stukje rijden ook.

Opgeven stond niet in het woordenboek

Al snel werd de Peugeot vervangen door een Renault Twingo R1 en R2 en laat het nu net met die laatste zijn dat de naam Bedoret meer en meer naar voor kwam in de klassementen. De honger om hogerop te geraken leek niet te stillen want met de vertrouwde stem van zijn jeugdvriend Thomas Walbrecq in de intercom nam het vertrouwen nog meer toe. Met een Peugeot 208 R2 werd nog een stap vooruit gezet, enkele opgaves hielden beiden niet tegen om zich te laten opmerken in het Junior kampioenschap. Teamspirit en een blindelings vertrouwen in elkaar werd terug opgemerkt en zonder dat dit hen opviel werden ze in de gaten gehouden.

De R5 lonkt

Onbetaalbaar, veel te hoog gegrepen,… Dat is iets wat een jonge piloot mee te maken krijgt eenmaal hij het ultieme wil bereiken. Maar toch werd hem met de steun van enkele trouwe partners de kans gegeven om in een Peugeot 208 T16 R5 te stappen. Meteen behaalde hij een 7de plaats tijdens de Haspengouw rally 2017. In Spa werd er wel een opgave opgetekend maar toen kwam er plots een nooit verwachte vraag.

Skoda België en Freddy Loix

Freddy Loix die reeds jaren verbonden is met Skoda België kreeg de opdracht om enkele piloten te selecteren om hem op te volgen wanneer hij de helm aan de haak zou hangen en meteen werd duidelijk door wie Bedoret in het oog werd gehouden. Vanaf de TAC rally 2018 ging het plots a fond, er kwam zoveel op zowel Bedoret als op Walbrecq af maar beiden leerden in een sneltempo. Tijdens de ASAF rally Claudy Desoil werd zelfs een éérste algemene overwinning behaald achter het stuur van de Skoda Fabia R5 en dit in een jaar waarin leren voorop stond onder begeleiding van Freddy Loix.

2019 De bevestiging

Door Skoda werd er gevraagd om zich te beginnen mengen in de gevechten om een overwinning, iets wat werd opgevolgd door het duo. Maar wat zeker niet verwacht werd maar er op termijn wel zat aan te komen was dat tijdens de omloop van Vlaanderen de zege werd binnengehaald en dat de Skoda piloot op een haar de titel, jawel, u leest het goed de BRC titel verloor na een sortie tijdens de Condroz rally. 2019 een hels jaar met een resem podium plaatsen en 6 overwinningen.

Skoda verklaart het volgende super nieuws

In 2019 finishten Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq als derde in Belgisch kampioenschap rally, waarmee ze helemaal beantwoordden aan de verwachtingen van ŠKODA België. “Ik zou zelfs durven stellen dat ze die overtroffen hebben”stelt een verheugde Catherine Van Geel, verantwoordelijke voor de public relations bij de invoerder van het Tsjechische merk. “We hadden ze opgedragen om regelmatig om de zege te strijden en ze finishten zes keer op het podium, met een eerste overwinning in de Omloop van Vlaanderen. En hoewel de nationale titel niet hun doel was, hadden ze tot de laatste klassementsproef van de laatste rally uitzicht op de titel… en bijna hadden ze die ook beet. Ze hebben dus duidelijk bewezen dat men voortaan met hen rekening moet houden, bij elk van de wedstrijden!”

In 2020 blijft ŠKODA België het jonge duo dan ook verder steunen. “Het kampioenschap van België wordt hun prioriteit”, bevestigt Van Geel. “Door de samenwerking met het team van SXM verder te zetten kunnen Sébastien en Thomas in ideale omstandigheden aan de slag, want ze kunnen gebruik maken van de ervaring die ze dit jaar hebben vergaard. Tijdens de Condrozrally hebben ze bewezen dat de ŠKODA FABIA R5 ook in België heel performant kan zijn. Naast dat nationale programma, dat zeven of acht rally’s zal omvatten, kunnen we met veel plezier ook aankondigen dat onze twee jonge kerels het in 2020 twee keer tegen de mondiale elite zullen kunnen opnemen.”

Naast de zeven of acht nationale rally’s zal de ŠKODA FABIA R5 Evo van SXM immers ook twee keer aan de start verschijnen in de WRC3 (de voormalige WRC2) categorie van het wereldkampioenschap. “In 2020 wordt het belangrijkste doel voor de ŠKODA-invoerder de strijd om de Belgische titel”, stelt Sébastien. “Maar ŠKODA wil ons ook buiten de landsgrenzen een handje toesteken. Zo kunnen we met de steun van al onze partners bij twee manches van het wereldkampioenschap aan de start verschijnen: bij de Deutschlandrally, waar ik voor de derde keer zal starten en ik mijn snelheid wil bewijzen, en bij de Rally van Sardinië, meteen mijn eerste WRC-wedstrijd op onverhard.”

Wie een compleet rallyrijder wil zijn moet zich immers op elk terrein weten te bewijzen. Zoals gebruikelijk het duo ook deze uitdaging niet onderschatten. “We hadden ook de Rally van Monte Carlo kunnen rijden, maar we gaven de voorkeur om het beschikbare budget te besteden aan het leren rijden op onverhard”, stelt de 24-jarige Bedoret. “Daarvoor zullen we een gerichte stage afwerken, en twee voorbereidingswedstrijden. Meer dan ooit krijgen we de steun van Freddy Loix, die ons in zijn immense ervaring zal laten delen. In onze leerschool, die al bij aanvang van het seizoen zal beginnen, zal hij een belangrijke rol spelen. Ons enige doel op onverhard wordt het vergaren van een maximum aan ervaring, zoveel kilometers afwerken, om zo in 2021 goed voor de dag te kunnen komen.”

Door : Jean-Marie Vandeputte en Skoda België
Foto’s : Ayrton Debeck en Quentin Champion