Reddington volgt zichzelf op in Hemicuda.

 

Traditioneel is de Hemicuda rally één van de hoogtepunten van het FIRC-seizoen, en ook dit jaar was dat niet anders. Een quasi volgeboekte wedstrijd met een recordaantal buitenlandse deelnemers, een vertrouwd parcours met weinig wijzigingen en een stralende herfstzon.

Wat kon er misgaan? Wel, heel wat helaas.

Al op de eerste KP vielen er brokken toen Andy Thomson een steen raakte en aan de kant moest met een afgebroken voorwiel terwijl ook Stuart Ranby in het decor eindigde. De volgende proef mocht Ben Smith opgeven met een nukkige versnellingsbak en zo bleek de toon gezet. Op elke KP gingen er wel een paar teams voor de bijl wat echter wel paste in het algemene plaatje.

Slechts de helft van het deelnemersveld haalde de finish, bij de FIRC-delegatie zelfs 9 op 21 ! Een echte verklaring is moeilijk te vinden maar naar we horen lag het asfalt er deze keer wel erg glad bij. Misschien waren ook een aantal auto’s vermoeid naar het seizoenseinde toe, wie weet.

Zelfs in de allerlaatste kilometers vielen er nog opgaves te noteren. David Campling, tot dan toe autoritair aan de leiding in het FIRC. Hij rook een vijfde plaats algemeen tot een fout ingeschatte coupure de Subaru ook al tot de gracht veroordeelde.

Voor John Reddington, die de hele wedstrijd lang de hete adem van Simon Thomas in zijn nek voelde, een geschenk uit de hemel. De wedstrijd mocht echter ook al niet te lang meer duren aangezien de laatste ronde nagenoeg zonder koppeling werd afgewerkt, maar niemand kan hem nu nog bedreigen voor zowel de titel in 2WD als de algemene kroon. Bovendien herhaalt John hiermee zijn krachttoer van vorig jaar.

Voor co Frank Werner is deze eerste titel met John van nog groter belang aangezien hij eerder al twee keer FIRC kampioen werd aan de zijde van Alex Taylor. Ironisch genoeg is een Belg tot dusver de meest succesvolle in een kampioenschap gereserveerd voor buitenlanders !

Een tweede titel ging richting Bill Cook, die dit jaar op één enkele uitzondering na, quasi onklopbaar bleek bij de Historics en na de divisietitel vorig jaar nu dus de algemene kroon wegkaapt. Bill werd enkele weken eerder ook al winnaar van de Classic Rally Challenge en mag dit seizoen dus met een mooie berg bekers naar huis. Wie de eindmeet haalde scoorde dus volop in de Challenge.

Malcolm Mawdsley doet weer een gouden zaak met zijn klassewinst in M4B, ondanks wat nervositeit na ook al een sortie, terwijl David Dockree naar het podium strompelde zonder achterremmen.

Simon Thomas pakte de 2e plaats in M2A na alweer een erg knappe wedstrijd terwijl ook Steve Brown zijn ervaring uitspeelde en zonder problemen aan de meet kwam met als beloning de zege in M2B.

Ook de de gebroeders Gibson, aan de start met een nagelnieuwe versnellingsbak, en gastpiloot Vince Bristow, die zijn debuut maakte in Hemicuda bleek het in tegenstelling tot velen ‘a walk in the park’ in en rond Koekelare.

Voor die andere nieuweling, David Welch in de Subaru, was de fun helaas wel van korte duur door aanhoudende motorproblemen.

Gavin Smith tenslotte kende, buiten enkele kleine probleempjes met de remmen, een probleemloze wedstrijd in de nagelnieuwe Delta Integrale waardoor de de brute pech van in de Chevrotines snel vergeten was.

reddington hemicuda 2018

Nog een maand te gaan en FIRC 9 gaat zijn finale in met de Rally van Kortrijk, die alweer een volgeboekte topwedstrijd belooft te worden.

 

Artikel : Geert Santens

Foto’s : Johan Debeck