Onze laatste deelname in de Routes du Nord dateert al van 2012. Toen reden we er als test, voor de eerste maal met de Impreza WRC S6. Een geslaagde test want we schreven die editie op onze naam met winst.

Hier tijdens de Route du Nord 2012 met de Impreza WRC S6.

De bedoeling was om dit jaar de Escort Cosworth te testen in des Routes du Nord.

Wie weet kon dan de prestatie van in rallye des Geants 1996 (ongeveer het zelfde parcours als Routes du Nord) geëvenaard worden.
Het zou moeilijk geweest zijn tegen de moderne R5 maar ik denk als alles mee zat we wel dicht konden eindigen. Als je ziet dat we dit jaar met de Opel Manta een heel tijdje 6de algemeen stonden (als je de tijden van de VHC en Moderne samen legt), kan gesteld worden dan we nog steeds kunnen meestrijden met de jeugd.

De motor van de Escort Cosworth was nog niet klaar dus gaven we de voorkeur aan de Manta met pas gereviseerde motor. Het ideale moment om hem te testen voor Tour de Corse, waar we eind deze maand starten. Alles ging vlekkenloos tot aan de finish van de voorlaatste proef.
Ik merkte een rammelend geluid op en dacht dat de koppeling het op begeven stond. Op de laatste proef werd het slechter en kon ik bijna niet meer schakelen. We verloren een 40-tal seconden maar de overwinning kwam nooit in gevaar, we kregen het hoogstens een beetje warm op de laatste proef.

Terug thuis kwamen we dan tot de vaststelling dat het vliegwiel losgekomen was van de krukas. Nog een geluk dat dit nu gebeurde en niet in Corsica. Dat zou pas een zonde geweest zijn.
Ondertussen is de Escort Cosworth bijna klaar en zullen we als alles meezit dit weekend starten in Moorslede om hem eens aan de tand te voelen.
See you @ the rally stages

Bron: Paul Lietaer Fanpage
Tekst & foto’s: Jan Pannekoecke