Een succesvolle 2de editie

86 teams werden op pad gestuurd voor de 2de editie van de Kempenrally ook al regende het. Het leek hen niet te deren aan het geleverde spektakel te zien op de afgesloten regelmatigheidsproeven. Ook het nieuwe HQ en rallycentrum op de terreinen van coöperatie Hoogstraten ook nog wel de veiling genoemd werd op positieve commentaren onthaald. Na een bijzonder intensieve dag voor de deelnemers kregen we 2 heel mooie winnaars te zien in zowel de Sporting Regularity en bij de Classics ééntje stond zelf aan de spreekwoordelijke wieg van de heropstanding van de wedstrijd 2 jaar geleden.

Film van de wedstrijd bij de Sporting Regularity

80 km/u gemiddeld dit was de richtsnelheid die de deelnemers van de Sporting Regularity dienden aan te houden of te benaderen op de proeven op het grondgebied Hoogstraten-Rijkevorsel en Zundert. Een uitdagende opgave voor de teams want met de intrede van koning winter en de drukke bezigheden van de lokale landbouwers lagen de proeven er best tricky bij. Dat de proeven bijzonder glad lagen kunnen Jelle Campforts die zijn Lada 2105 op een boom parkeerde gelukkig zonder erg voor de bemanning en Erik Dams die zijn Totota AE86 op een borduur beukte beamen. Guino Kenis die toch wel vertrouwd is aan soortgelijke omstandigheden want Guino is naast medeoprichter ook een geoefend rallyrijder in het Historic gebeuren aan het stuur van zijn BMW M3. Voor de gelegenheid haalde de BMW-dealer uit Turnhout BMW 2002 vanonder het stof en domineerde het gebeuren met slechts 1 doel winnen en dat deed hij met zijn navigator Bjorn Vanoverschelde, een topper in de regelmatigheidsrally’s, deze had ook lof voor de organisatie: “De keuze om de proeven niet te mogen verkennen en te moeten rijden op stafkaart, is origineel en amusant als navigator. De wedstrijd biedt een mooie combinatie tussen snelheid en kaartlezen.” De 2de plaats werd ingenomen door Peter Van Rompaey in een Lada VFTS. Jens en Danny Neskens werden in hun Opel Ascona B mooi 3de. Patrick Michiels eindigde net naast het podium in zijn BMW 323i, voor Dirk van Gorp en die met zijn Alfa GTV 2500 lange tijd in strijd was voor een podiumplaats. Lotte Michiel moest de strijd staken na een dubbele lekke band op haar BMW E30, zeer jammer want ze leek haar mannetje te kunnen staan in het mannen bastion.

Een gevarieerd deelnemersveld bij de Classic’s

In de Classic, tot 60 km/h gemiddeld, kwam een bijzonder gevarieerd wagenpark aan de start, met enkele wiegende 2 PK’s, zoals de Sahara 2CV van Seppe Verstegen, de Deuggyr-2CV van Koen Mertens en de Dyane turbo van Filip Van Gool, maar ook de MG B GT V8 van Dirk Smits, De Fiat 124 Abarth van Dirk Vermeersch, de Chrysler Avenger van Philip Smets, die we kennen als de man achter het service team van Jonas Langenakens.

70 jaar en nog steeds ( te ) snel

Na de verrassende leidersplaats van Filip Geerts met zijn Porsche 911 na de eerste RT in Rijkevorsel, uitgerekend zijn woonplaats, nam Guy Moerenhout het commando over. De 70-jarige Lancia-rijder was echter te enthousiast op de showproef in Hoogstraten, waar hij te snel was. Philip Copmans nam de leidersplaats over met zijn Opel Kadett GT/E, maar opnieuw op de rondkoers in Hoogstraten kregen we een nieuwe leider. Sander en Paul Van den Wyngaert namen definitief de leiding met hun VW Corrado. Ze wonnen met 47,91 strafpunten voor Geerinckx Guy en Xavier Collin (BMW, 57,08 punten) en Guy Moerenhout met Filip De Munck (Lancia Delta Integrale, 65,14 punten).”We hebben ons geweldig geamuseerd en dit resultaat is beter dan onze verwachtingen. Ik had bij mijn eerste deelname een top 10 als doelstelling. Aan winnen heb ik nooit gedacht. Merci aan mijn pa die me prima genavigeerd heeft,” aldus Sander Van den Wyngaert.

Nerveus

Filip Geerts en Jan Smet, de eerste leiders, eindigden met een brede smile en luid aangemoedigd door familie en vrienden op de 17de plaats: “Ik ben de ganse week nerveus geweest voor onze eerste echte rally, maar het was een bijzonder plezante ervaring. Dit smaakt naar meer,” vertelde Filip, die amper drie plaatsen achter Eric Van Peer, de winnaar van de vorige editie, strandde. Luc Martens uit Hoogstraten werd 13de met zijn BMW 325i: “Het was mijn eerste kennismaking met een rally. Ik heb in het verleden aan karting gedaan, maar dit is helemaal iets anders. In het donker hebben we een paar plaatsen verloren. Ik heb me goed geamuseerd en dat is het belangrijkste.”

Kortom bij het lezen van dit artikel zijn wij van Powerslide er zeker van dat de kaap van 76 deelnemers in 2019 volgend jaar zal overschreden worden.

Door : Jean-Marie Vandeputte en persdienst kempenrally
Foto’s : Ivo Wolfs