In een gesprek van Autosport.com met Yves Matton zijn enkele nieuwe toekomstperspectieven van het WRC toegelicht :

x Uiterlijk tegen april 2020 moet er beslist worden of Hyundai, Toyota en Ford meestappen in het hybride verhaal 2022. Zoniet dan heeft de FIA een alternatief …. Enkele weken terug haakten Citroën en VW al af en kozen zij voor een full elektrische autosporttoekomst !

x Een optie kan zijn dat het R5 platform als basis kan dienen voor een nieuwe goedkopere WRC met een alternatieve brandstof. Volgens Yves Matton zouden de merken positief staan tov deze evolutie vooral daar de FIA en de merken de kosten willen in de perken houden wat met het invoeren van een nieuwe technologie ( hybride ) anders niet mogelijk zou zijn. De kosten reduceren en hybride invoeren is niet mogelijk … Een kostenstagnatie moet het doel zijn aldus Yves Matton.

x De enige manier om de kosten effectief te reduceren zou een R5 kampioenschap zijn maar dat willen de constructeurs niet ! De R5 zal wel de basis blijven om constructeurs aan te trekken en zodoende te komen tot een 20tal fabrieksgerelateerde auto’s, niet alleen WRC’s dus maar ook WRC2 en WRC3-wagens die ondersteund worden door de merken.

x De FIA wil dus een soort Pro – Am kampioenschap waarbij de lijn tussen profs en amateurs dicht ligt met een balans tussen topwagens en wagens ondersteund door een constructeur.

Echt heel concreet lijkt het me allemaal nog niet … We zijn benieuwd hoe de merken erover denken en of dit concept ook nieuwe merken zal aantrekken tot de WRC … Fingers Crossed !

Vertaling : Jo Huyghe

Bron : Autosport.com

Over de auteur

Jo Huyghe
Journalist / Social Media / Watcher WRC, ERC, ...

Reporter, Social Media & WRC-specialist van het PowerSlide Team | RallyFan A.Mikkelsen 🇳🇴 OC.Veiby - G.+C.Munster 🇧🇪 ~ ❤️ WRC + Rally ~ 💙 VW Group ~ Supporter Club Brugge. Supporting Champs 🏁⚽. ❤️ Music, Travelling + E-MTB. "Follow your Dreams ... "

Gerelateerde berichten