Met een sterk gevuld deelnemersveld bleek dat het geen sinecure zou zijn om mee te strijden voor de overwinning in de M-cup. Maar één ding moeten we Cris toch na geven , hij laat nooit op voorhand het hoofd hangen en is altijd strijdvaardig tot de laatste meter. Beide mannen kwamen goed voorbereid aan de start zaterdagmorgen en waren dan ook van de eerste meters mee met de koplopers. Na de eerste klassementsproef lieten ze de vierde tijd noteren op de tabellen, en die plaats hielden ze ook vast gedurende de overige twee proeven van de eerste ronde want de derde proef werd geannuleerd door de sortie van Cherain. Ze moesten Mats Van Den Brand, Kurt Braekeveldt en Franky Boulat voor zich dulden. Voor de tweede lus besloot het team zich eens recht te zetten en voluit aan te vallen. Mats volgen was niet haalbaar maar een top drie lag toch binnen het bereik. Didier wist dit mooi te verwoorden toen hij zei tijdens de service: “We liggen op de loer en de kleinste fout zal metéén worden afgestraft“. Maar hoe hard ze ook aanvielen, ze slaagden er maar niet in om de concurrentie onder druk te zetten. Op de zevende klassementsproef kreeg Franky Boulat echter motorpech en moest zijn BMW langs de kant zetten. Cris en Didier kwamen zo op de derde stek de service binnen waar ze ons de opdracht gaven om nieuw schoeisel onder de M1 te monteren achteraan. Maximum tractie vinden zou cruciaal worden in deze wedstrijd.
Vanaf de negende proef bleek dit de goede keuze te zijn want de Danneels BMW slaagde erin om tijd goed te maken op Kurt Braekeveldt . Na klassementsproef 10 was de achterstand tegenover Kurt bijna gehalveerd en bedroeg het verschil nog slechts 13 seconden. Op de volgende proef zagen de mannen hun grootste tegenstander uit de wedstrijd verdwijnen toen Mats Van Den Brand in het decor terecht kwam met een opgave als gevolg. Klassementsproef twaalf werd terug geneutraliseerd. Intussen kreeg Tielt te maken met een serieuze voorjaarsbui. Terug in de service werd geopteerd om de wagen volledig op een zachtere compound te zetten want om regenbanden te monteren had het te weinig geregend, gesneeuwd, gehageld.

Met nog twee proeven voor de boeg en slechts één tegenstander met een verschil van 13 seconden zat een eerste plaats er nog altijd in. Voluit in de aanval gaan was de boodschap. Aan de finish van de laatste proef bedroeg het verschil tussen beide M1’s slechts nog een kleine 4 seconden. Cris en Didier konden dus de TAC rally afsluiten op een mooie tweede plaats binnen de M-cup en op een 13 de plaats algemeen. Een zeer mooi resultaat als je het mij vraagt. Door het wegvallen van de twee koplopers schoof Gunther Monnens nog door naar de derde plaats en kon zo het podium vervolledigen.
Het werd nogmaals duidelijk dat iedere wedstrijd eerst moet gereden worden en de bloemen pas worden uit gedeeld aan de eind meet.
Cris en Didier wensen alle sponsors, supporters als ook de service crew van KB racing te bedanken. En voor alle supporters die graag limoncello drinken, niet vergeten dat Cris deze winter begonnen is met zijn eigen brouwsel op de markt te brengen onder de naam Belgian limoncello.

Tekst: Geert Santens
Foto’s: Jan Pannekoecke