In 2016 is een besluit genomen om de klasse S21 uit te gaan faseren. In Nederland bestaat de groep S uit de klassen S18 (t/m 1600cc), S19 (t/m 2001cc) S20 (t/m 2500cc) en S21 (vanaf 2501cc). In die laatste klasse vallen alle typen BMW M3 behalve de E30.

“Er is sinds kort de groep G bijgekomen. Mooie klasse, maar er zit een limiet op van 300 pk. Een standaard E46 M3 motor heeft al 346PK. Nu kun je natuurlijk binnen die klasse ook een serieuze bom van een auto bouwen en heb je geen 3,2 M3 motor daarvoor nodig”, vertelt Nadia Muilwijk.

“Een simpele 2,5 liter met een goed onderstel en afstelling komt al dicht in de buurt van de M3. Het enige verschil is dat die 2,5 liter aardig gaat oplopen in kosten voor een vergelijkbaar vermogen. Terugbouwen is dus geen optie”, vervolgt Nadia.

“Gezegdes als ‘het niveau in België ligt beduidend hoger dan in Nederland’, zijn naar mijn mening ook niet terecht. In Nederland heb je namelijk meer lange rechte halen, iets waar de BMW sneller is gezien deze een hogere topsnelheid haalt dan de R5. Meer toepasselijk is; de R5 en EVO zijn in het bochtenwerk en acceleratie op lagere snelheden sneller dan de BMW, waar de BMW het weer wint op lange rechte stukken. Los van het technische gedeelte denk ik dat er bij veel teams wantrouwen is ontstaan richting de sportbond. Naar de mening van meerdere mensen is dat de sportbond liever alleen R2 en R5 auto’s in het startveld vooraan ziet met als veldvulling andere zelfbouw wagens. Feit blijft dat wij het erg jammer vinden om niet meer in Nederland te kunnen rijden. De wedstrijden in eigen land zijn op een andere manier uitdagend. Helaas zal onze M3 ook niet in de hagelnieuwe Berkelland rally te zien zijn wat we zeker betreuren…”

“Volgend jaar willen we weer bij de M-Cup blijven. Het is een heel gezellige club, een aantal M-Cuppers spreek ik ook buiten de wedstrijden. Het zijn echt vrienden geworden. Misschien rijden we nog een wedstrijdje in Duitsland mits de regels dat toelaten. En wie weet huren we iets voor onze favoriete wedstrijd: De Zuiderzeerally. Desondanks hoop ik dat de M-Cup toch mag starten in de GTC Rally volgend jaar. Dat blijft toch mijn thuiswedstrijd.” Besluit Nadia.

Foto’s: Ayrton Debeck